Frakt från 79 kr.
Fri frakt över 799 kr.
2-3 dagars leverans*

Historien om Friluftsland
Den (långa) historien om hur Friluftsland gick från den lilla uppstickaren till marknadens ledande friluftsbutik

Firmainfo
Friluftsland är Specialbutiken med stort S. Vår specialitet är utrustning och kläder för ett aktivt friluftsliv – dvs. ryggsäckar, sovsäckar, tält, jackor, vandringskängor, sportssandaler osv. Vi väljer endast produkter av hög kvalitet, som vi själva importerar från de bästa tillverkarna runt om i världen. Våra medarbetare har alla egen erfarenhet av friluftsliv och har därmed kompetens att ge goda råd och rätt vägledning, vilket är just vårt kännetecken. De bästa produkterna är inte billiga, men våra priser är konkurrenskraftiga. Sammanfattningsvis är vår idé, att den som vill ha och behöver vår hjälp, kan sälla sig till vår filosofi: Bra utrustning ger bättre upplevelser.
 
 Friluftslandskedjan består av nio Friluftslandbutiker, en Fjällräven Brand Store, ett stort central lager, Kundtjänst i Köpenhamn och två onlinebutiker.
 Dessa är i sin tur organiserade i två självständiga företag nämligen:
 
 FL A/S, reg. nr. 105.480 – registrerat 1984. Företaget äger butikerna i Köpenhamn, Roskilde, Århus, Lyngby, Kolding och Ålborg samt ett centrallager i Værløse. Det är också detta företag som driver webbshoppen www.friluftsland.dk. Utöver detta äger också företaget The North Face Store Copenhagen i Fields Shopping Center och Fjällräven Brand Store i Köpenhamn.


Vägen till framgång

Friluftsland öppnade den 15:e juni 1980 i en källarlokal på Lundtoftegade på Nørrebro i Köpenhamn. 100 meter längre ner på gatan låg ett tvätteri och ovanför ett skumt värdshus, så det var inte precis ett shoppingstråk! Vi hade en 16 m2stor butik och trots detta hade vi ändå svårt att fylla hyllorna. Efter drygt ett år med långt mellan kunderna så var det nödvändigt att flytta till ett bättre läge, så i September 1981 öppnade vi butiken på Frederikssundsvej 18B, vilken vi inte lämnade förrän 10 år senare.
 
 Trots små ytor och ett läge i Köpenhamns NV delar så var den nya butiken redan från starten en succé. Vi satsade då som nu på att köpa in och sälja utrustning, som vi själva som entusiastiska friluftsmänniskor kunde stå för. Från september till maj hade butiken endast öppet på eftermiddagarna (studierna fick klaras av på förmiddagarna), när det sedan blev lov, och efterfrågan på utrustning steg, hade vi öppet hela dagarna. Redan från starten gav vi ut en katalog (den första = en fotostatkopierad prislista), annars var mun-till-mun metoden vår viktigaste marknadsföring. Kunderna gillade vår ärliga, personliga rådgivning och de fina produkterna, så de snackade om oss runt den öppna elden och i klubbhusen runt omkring. Då vi i starten stod upp emot stora väletablerade aktörer på marknaden, använde vi slogans som hellre liten och vaken, än… och ett friskt alternativ .
 
 Redan 1987 nådde vi kapacitetsgränsen på Frederikssundsvej, så vi etablerade därför en ny butik i Århus (St. Pauls Kirkeplads). Den visade sig emellertid vara svårare än förväntat att driva, så den slog igen i januari 1992. I mars 1991 flyttade vi Köpenhamnsbutiken närmre centrum, nämligen till Frederiksborggade 52. Här fick vi fyra gånger så stora lokaler, och kom nära Nørreport Station med dess myller av människor. Vi byggde en klättervägg och senare också ett klättertorn på bakgården, vilket gav en massa publicitet. Sedan öppningen på Frederiksborggade har vi upplevt en konstant tillväxt, så efter ett otal utbyggnader och ombyggnader, råder vi i dag över 4 våningar på Frederiksborggade 52 (butik, lager och administration) samt två butiker på Frederiksborggade 44 (Skoavdelning och en Arcteryx Shop Copenhagen).
 

Fler butiker i Danmark

Utgivandet av kataloger, kom att från 1991 att bli ändrat från en till två utgåvor per  år, och gav en ökad kännedom om Friluftsland, som sträckte sig långt utanför Köpenhamns gränser. Detta gjorde det under 90-talet möjligt för oss att etablera flera nya butiker runt om i landet. Det första steget som franchisebutiker, vilka senare (förutom Friluftsland Odense) har blivit uppköpta av Friluftsland A/S. Tanken bakom dessa butiker har hela tiden varit densamma: kunnig personal, seriös rådgivning och förnuftiga priser, då kommer också kunderna tillbaka.
 
 1999 bestämde vi oss för, att göra en riktig butikskedja, med allt vad det innebär vad gäller centrallager, landstäckande butiksnät, välfungerande edb-system, etc. Detta lyfte på många sätt Friluftsland från en hobby-nivå i vilken många var involverade i det mesta till att vara en professionell arbetsplats med en hög specialisering för den enskilde. Under 80- och 90-talen var vi anställningsmässigt mycket präglade av deltidsanställda, för vilka arbetet på Friluftsland blott var ett spännande tillfälligt jobb så fick vi nu en ny växande stab av färdigutbildade, för vilka jobbet är deras levebröd och möjlighet till karriär.
 

Sverige och nya typer av butiker

Butikskedjan tog form i början av det nya årtusendet och 2011 öppnade vi Friluftsland Lyngby som den senaste av butikerna i Danmark. Överallt där vi öppnat har reaktionerna varit de samma: trevligt med en butik där man får hjälp och personalen är kunnig och ärlig om utrustningens för och nackdelar. Eftersom vårat ”back-office”med kundtjänst, lager och administration utvecklats till ett starkt stöd förbutikerna kände vi i februari 2008 att det var värt att erbjuda samma tjänst i Sverige. Vi övertog därför två friluftsbutiker i Sverige. 2012 övertog vi butiken ”Playground” i Stockholm. Butiken var känd för sin nytänkande marknadsföring med bra varor och kunnig personal så den passade vårat butikskoncept. Efter en period som ”Friluftsland Playground” bytte den namn till ”Friluftsland Stockholm”. Men konkurrensen i Stockholm och trenden mot webbhandel gjorde tyvärr att vi var tvungna att stänga butiken i januari 2015. Idag är Friluftsland i Sverige en ren webbshop, med kundtjänst i Köpenhamn.
 
 Under alla år har vi kontinuerligt genomsökt marknaden efter nya, spännande produkter och märken. 1984 hittade vi i USA det då växande märket ” The North Face” och började importera det. Sedan dess har märket varit en stor del av vårat sortiment. När sedan The North Face 2005 började med ”Flagship stores” i Europa var det naturligt att Friluftsland blev partner i Danmark. I september 2005 öppnade vi därför The North Face Store Copenhagen i shoppingcentret Field’s. 2013 öppnade vi en ny ”brand store”, Fjällräven, bara 80 meter från Köpenhamnsbutiken på Frederiksborgsggade 44.


Friluftsland online

Friluftslands ambitiösa hemsida startades i det förra årtusendet - men det satt långt inne! Sidan öppnades offentligt den 31:a december 1999 kl. 20! Ambitionen var, och är, att föra de positiva traditionerna ifrån de fysiska butikerna om seriös vägledning, stilen är därför som i katalogerna, texttung med möjlighet att fördjupa sig i detaljer, för den som har det interesset. Med hemsidan och nyhetsbreven har vi nu fått en möjlighet att smidigt sprida budskapet om att något friluftsintressant förekommer utanför butikerna: föredrag, expeditioner, sponsorships, events mm. Samtidigt har också de som bor långt bort från någon av våra butiker också fått en möjlighet att handla. Hemsidan har således en funktion á la katalogen: den ger friluftsmänniskor möjligheten att läsa mer om produkterna ”hemifrån”, men med tiden har den också fått en säljande betydelse, direktsälj på nätet eller att i förlängningen resultera i ett butiksbesök, om man nu inte riktigt kunnat bestämma sig.
 
 Från att vid starten varit en ful liten ankunge har Friluftsland, inom sin lilla nisch, växt sig stor och framstår idag som den ledande kedjan på marknaden för friluftsutrustning. Vi lägger vikt på att de säljare våra kunder möter har testat det själv, älskar uteliv och naturen och kan därför försäkra att kunderna får rätt utrustning för sina behov. Våra rötter härstammar från den tiden då kundservice var högsta mode och detta präglar än idag vår verksamhet. Samtidigt så vet vi att fel utrustning kan förstöra en annars härlig tur och därför gör vi vad vi kan för att försäkra att detta inte sker. Vi sammanfattar det i mottot: Bra utrustning ger bättre upplevelser!
Bra prylar - bättre upplevelser!